3 tips til at få hjernen med på sommerferie

Ferien handler for mange om at restituere – at få lidt ro fra en hverdag med (rigtig?) meget fart på. Dog oplever alt for mange, at de bruger energi på at tænke på arbejde i ferien og har svært ved at finde den tiltrængte ro. Her er 3 tips til at få hjernen med dig på ferie, så du kan slappe af, nyde ferien fuldt ud og returnere med fornyet energi.

Du ved det godt: Verden står ikke stille fordi du drager på sommerferie. Indbakkens digitale tyngdekraft tiltrækker evigt nye mails, kalenderen indeholder mødeindkaldelser i ferien (som du så ikke kommer til) og din hjerne arbejder videre med en god håndfuld uløste problemstillinger. Ikke ligefrem den afslappende ferie, du havde forestillet dig!

En del af hjernen forbliver på kontoret

Hjernen tager nemlig ikke automatisk med på ferie – i forsøget på at dase ved poolen, benytter den ofte lejligheden til at bekymre sig. Sniger nogen en bombe ind i indbakken, mens du ligger og daser? Går du glip af et vigtigt møde, du glemte at melde afbud til?

Hvornår siger nogen til kunden, at vi slet ikke kan levere til det aftalte tidspunkt?

Ferieforberedelsen skaber (ironisk nok) også stress for mange. At få afsluttet alle opgaverne inden ferien tilføjer pre-feriestart-stress. Sidst på ferien indtræder pre-ferieslut-stressen med tanke på alle de mulige problemer, der venter på kontoret.

Alt dette bidrager til, at vi slet ikke får så meget ud af ferien som vi burde. Og det er ekstra svært at koble fra. Hvad kan man gøre for at forbedre det?

3 tips til at få hjernen med på ferie

Du kan ikke stoppe verden mens du er på ferie. Men hvis du vil nyde sommerferien lidt ekstra i år, så har jeg samlet 3 skarpe tips til dig herunder.

Husk at sætte tid af til dem senest 1 uge inden din ferie – så vil du opleve en langt bedre ferie.

Tøm indbakken

Der er en del af hjernen, som holder fast i alle dine ufærdige opgaver – eksempelvis de mails, du endnu ikke har svaret på. Sørg for at komme til bunds i indbakken og giv besked om opgaver, som du måske ikke kan nå inden ferien. Hvis ikke, så vil alle disse uafklarede “løse tråde” skabe kognitiv dissonans – tankestøj, som i sidste ende betyder, at de færreste nyder deres ferie fuldt ud. Læs her, hvordan du kommer til bunds i indbakken.

Husk desuden at sætte en tydelig out-of-office: Hvis du ikke vil tjekke mails, så gør det klart at afsenderen skal skrive til din backup (en kollega, som ikke er på ferie) eller ringe til dig, hvis de ikke kan vente til du er tilbage.

Tøm kalenderen

Vi har alle forskellige kalendere, men usikkerheden ved ikke at vide, hvad du har sagt ja til i og efter ferien fylder ofte meget. Sørg derfor for at se din kalender igennem i ferieugerne og slet dine møder! Og kast et blik på de første 2 uger efter ferien – er der noget, du skal forberede dig til inden du tager på ferie?

Tøm hovedet

De fleste har oplevet at føle sig lidt stresset og lave en liste for at få overblikket igen. Men har du prøvet at tømme hovedet HELT? Hvis du kigger ud af vinduet i 5 minutter, hvad minder din hjerne dig så om? Hvad hvis du tager 5 minutter mere? Få skrevet alle disse ting ned, så din hjerne kan holde ferie uden at skulle huske på dem (se evt mere om det i de 5 trin).

Og husk: Når du kommer i tanker om noget arbejdsrelateret i ferien (og det gør de fleste), så skriv det ned et sted, du ser på når du returnerer til arbejde. På den måde undgår du at gå og tænke på det, mens du er på ferie.

 

Prøv disse tips og læg mærke til, hvordan du bedre kan nyde ferien – skriv gerne til mig, hvordan det gik? Og husk at dele denne artikel med dine kolleger, så I alle kommer tilbage efter sommeren friske og udhvilede!

Ingen kommentarer endnu

Skriv et svar


Vi bruger cookies for at gøre din brugeroplevelse så relevant som muligt. Læs mere her.