Giv din hjerne juleferie: 3 tips til en mere afslappende jul

De fleste har svært ved at lægge arbejdet fra sig, når de går på juleferie. Papirerne forbliver i mappen på kontoret, men mentalt er der stadig en del af dig, som bliver på kontoret. I ferien minder din hjerne dig om forskellige detaljer omkring arbejdsopgaverne, som venter på dig når du kommer tilbage – du bekymrer dig måske endda om nogen af dem? Udover at spilde en del af din ferie, betyder det også, at du ikke bliver 100% udhvilet og klar til at komme på arbejde igen efter julen…

Men sådan behøver det ikke at være! Gennem nogle nye vaner kan din hjerne faktisk opleve, at julefreden sænker sig over den også – her er 3 tips til hvordan du kan hjælpe det med at ske.

Hjerter småkager

Tip #1: Tøm hovedet

Det første skridt mod mental julefred er en mental hovedrengøring inden ferien. For at din hjerne ikke skal minde dig om alle mulige ting, du skal huske på, skal du have dem skrevet ned. Åbn Word eller en notesblok, start en timer på 10 minutter skriv så alt ned, der falder dig ind – store ting, små ting, personlige ting, professionelle ting, alt. Indtil du går på ferie bygger du videre på denne liste; hver gang du kommer i tanke om noget skriver du det ned. Streg de ting ud som du færdiggør og ikke længere skal huske. Skriv i kalenderen på den dag du er tilbage, at du skal gennemgå denne liste. Dette slukker for din mentale “abe”, som minder dig om disse ting i ferien. Hvis du husker ting i ferien, så skriv dem på listen med det samme! Lad være med at “tvinge dig selv til at holde fri og glemme dit arbejde” – det virker ikke, for sådan fungerer din hjerne ikke (dette er kendt som Zeigarnik-effekten). Skriv dem ned på listen, så din hjerne kan glemme dem og fokusere på julehyggen.

Hvis du vil gøre endnu mere fremskridt når du kommer tilbage anbefaler vi, at du derefter afklarer hver af de ting du har skrevet ned.

Tip #2: Få styr på skrivebordet

Din hjerne skal ikke gå og bekymre sig om små ting som rod i dine papirer, en næsten-tom toner i printeren og en clips-maskine uden clips. Sæt tid af i kalenderen til at få top-tunet dit skrivebord og dit udstyr, så du er helt klar til at tage fat, når du er tilbage på pinden.

Har du nogle bunker med papirer, der skal arkiveres eller handles på? Er det længe siden, du har set bunden af din brevbakke? Er der noget på dit skrivebord, som egentlig ikke burde være der, men ikke er kommet videre fordi du ikke ved hvad du skal gøre med det? Tag beslutningen nu og få det placeret hvor det skal være. Hvis du mangler en mappe til det, så køb den. Eller scan det ind i dit arkiv og smid papiret ud. Bunker er ikke arkivering.

Tip #3: Tjek kalenderen

Din kalender er både en dagbog over hvad du har foretaget dig, samt en oversigt over hvad du skal foretage dig i fremtiden. Dette er to rigtig gode områder du kan tjekke for at se, om der er noget du bør være opmærksom på. Kig 14 dage tilbage i kalenderen og se alle dine aftaler igennem op til i dag – er der nogle møder, hvor du lovede at gøre noget? Måske noget andre lovede at gøre for dig, men ikke har gjort endnu? Skriv det ned og følg op med disse personer om nødvendigt.

Kig derefter fremad i kalenderen – hvad sker der efter ferien? Nogle vigtige møder/events du skal forberede dig til allerede nu? Skriv ned på din liste, hvad det er, så du kan forberede dig og være sikker på, at der ikke er nogen overraskelser når du kommer tilbage fra ferien.

Bonus-tip: Tøm e-mail-indbakken!

Din postkasse og din e-mail-indbakke (og andre indbakker) bør egentlig behandles på samme måde. Desværre er e-mail for mange blevet et ustyrligt digitalt monster, så vi tillader os selv at lade mails være uåbnede og lade dem ligge og rode i indbakken. Men jeg går ikke ud fra at du lader breve ligge i din postkasse? Måske endda åbner dem og lægger dem tilbage i postkassen igen?

Hvis du vil have 100% ro, skal du til bunds i indbakken.

Lav to mapper: Arkiv og @Action. Alle mails ældre end en måned: Flyt til Arkiv. Derefter sorterer du efter afsender og arkiverer grupper af mails fra folk. Herefter går du igennem hver mail og beslutter om det er en mail du skal handle på nu eller senere. Er svaret ja? Kan du svare på under 2 minutter svarer du med det samme, ellers flyttes den til @Action. Skal du ikke handle på den? Flyt den til Arkiv. Gør dette for alle mails. Læg mærke til hvordan du har det, når du kommer til bunds i indbakken.

Når du så beslutter dig for at besvare mails, se i @Action-mappen, svar på den mest vigtige mail. Flyt mailen til Arkiv når du har svaret på den. Skriv eventuelt ned på en liste, at du afventer svar på den mail du lige har sendt. Fortsæt denne vane med at tømme indbakken mindst hver 24-48 timer, og du vil være et skridt tættere på fuldstændig ro i sindet.

Prøv disse tips og se, hvor meget de hjælper dig med at finde ro? Spørg familien, om de kan mærke forskel? Har du spørgsmål er du meget velkommen til at stille dem herunder. Nogle af de ovenstående tips er desuden med i det vi kalder den Ugentlige Gennemgang i Getting Things Done® (GTD), du kan se mere om GTD her.

Ingen kommentarer endnu

Skriv et svar


Vi bruger cookies for at gøre din brugeroplevelse så relevant som muligt. Læs mere her.