Hvad gør jeg, hvis jeg er blevet ledig? Gode råd fra en GTD’er

Ledighed kan ramme alle, ikke mindst i skrivende stund hvor COVID-19 påvirker mange danskere. Med udgangspunkt i GTD-forfatter David Allen’s “en verden uden problemer, kun projekter”, kommer GTD-entusiast Jens Hynne Petersen herunder med hans bedste råd til at håndtere ledighed fra et GTD-perspektiv. Rådene er rettet mod ledighed, men er også anvendelige til andre større livsændrende begivenheder.

Ledighed rammer hver enkelt person forskelligt og for nogle kan det være, som at løbe ind i en krise. Derfor er der brug for at skabe plads og bruge den begrænsede mentale båndbredde på de vigtigste ting. Nedenfor er nogle idéer til at tilpasse dit GTD system, hvis du pludselig bliver ledig.

Skab plads

Gå dit GTD-system igennem, evaluer dine aktive projekter op imod din nye situation og flyt alle ikke-relevante projekter og næste handlinger til Engang/Måske listerne. Her kan det være nødvendigt at oprette flere Engang/Måske lister, for eksempel Engang/Måske – Økonomi, Engang/Måske – Tid eller Engang/Måske – I job igen. Formålet med denne del er at parkere nu mindre vigtige projekter, identificere dine vigtigste projekter og skabe plads til de nye nødvendige opgaver.

Gør det simpelt

Gå nu de tilbageværende projekter og næste handlinger igennem og se, om de har den rigtige næste handling. Mange gange skal det være et endnu mindre skridt, som du skal tage/en endnu mindre opgave, da krisen foresager, at din mentale båndbredde bliver mindre. Formålet med denne del er at sikre, at du også kan udføre de enkelte næste handlinger.

Identificer de nødvendige nye projekter

Lav nu en Tøm Hovedet-øvelse (Mindsweep på engelsk), hvor du noterer alle nye idéer og eventuelle bekymringer ned. Får du nogle nye idéer/tanker om alt muligt, skal det også skrives ned. Brug gerne en Trigger liste til at hjælpe dig (se eventuelt denne engelske udgave til inspiration).

Du kan også spørge ind til forskellige ting eller situationer, for at se om du kan få flere ting skrevet ned. Her er det vigtigt, at du kun har en opgave/bekymring/tanke per seddel. Du kan også dele et A4-ark op i for eksempel fire dele, for at forebygge, at mængden af nye ting overvælder dig.

Gør klar til handling

Når du afklarer dine nye opgaver, er det vigtigt at:

  • Den næste handling er lille og simpel
  • Projekter formuleres så de tiltrækker dig, ikke frastøder dig
  • Hvis det ikke er en vigtig og nødvendig opgave, så skal den på en af Engang/Måske listerne

Husk at slappe af og fejre, at du har gennemført denne øvelse. Resultatet af disse trin er et genopfrisket system, som er klart til at du bedst muligt kan tage hånd om din nye situation.

Bonus: 2 ekstra gode råd

  1. Gentag gerne trinnene herover efter et stykke tid, hvis øvelsen har gjort plads til, at mange nye tanker og ideer kommer op til overfladen. Ellers skal du bare sørge for at håndtere dem enkeltvis, når de dukker op.
  2. Husk at få dine projekter fra Måske/Engang tilbage i dit system, når krisen er ovre. Du skal dog overveje om din verden har ændret sig så meget, at nogle af dem ikke længere er aktuelle/interessante for dig.

Held og lykke på din nye rejse!

 

Denne artikel er skrevet af Jens Hynne Petersen, selvstændig projektleder og GTD-entusiast. Du kan blandt andet finde Jens på LinkedIn og som aktiv bidragsyder i vores GTD Masterminds Facebook-gruppe.


Vi bruger cookies for at gøre din brugeroplevelse så relevant som muligt. Læs mere i Privatlivspolitik & Om cookies.