5 simple trin til at få tingene under kontrol

Indsamle
Indsamle
01

Indsamle

Indsamle alt det, der har din opmærksomhed

Indsamle alt det, der har din opmærksomhed

Brug en indbakke, notesblok eller smartphone til at indsamle alt det, der har eller tager din opmærksomhed. Små, store, personlige eller arbejdsrelaterede - alle dine opgaver, projekter idéer.
Brug din hjerne til at få idéer - ikke til at opbevare dem!
Afklare
Afklare
02

Afklare

Afklare - tag beslutninger

Afklare - tag beslutninger

Tag alt det, du har samlet sammen og spørg: Skal jeg handle på noget af dette? Hvis svaret er nej, smider du det ud, arkiverer det eller parkerer det til senere. Hvis svaret er ja, skal du beslutte hvad den Næste Handling er. Tager handlingen under 2 minutter at udføre, gør du det med det samme. Tager den længere end 2 minutter skal du vurdere om du skal uddelegere den eller tilføje den til din liste af næste handlinger, som du kan foretage dig senere.
Organisere
Organisere
03

Organisere

Placér tingene hvor de hører hjemme

Placér tingene hvor de hører hjemme

Placér påmindelser eksempelvis Næste Handlinger på de tilhørende lister. Disse kunne være baseret på hvor du befinder dig og/eller hvad du har ved hånden, for eksempel Ring Til, Kontoret, Hjemme osv. Brug kun kalenderen til de ting som du skal udføre på en bestemt dag eller tidspunkt.
Reflektere
Reflektere
04

Reflektere

Gennemgå alle dine forpligtelser

Gennemgå alle dine forpligtelser

Se på dit system så ofte som du har brug for, for at bevare overblik og kontrol over alle dine forpligtigelser. Lav en Ugentlig Gennemgang så du får et opdateret billede over alle de ting, du skal tage dig af. På den måde kan sørger du for fremdrift på alle dine projekter, fremfor at skulle lade din hjerne håndtere dette.
Udføre
Udføre
05

Udføre

Udføre - vælg hvad du skal nu

Udføre - vælg hvad du skal nu

Brug dit GTD-system til at tage gode beslutninger om hvad du skal gøre på et givent tidspunkt.

Beslutninger, du kan stole på er de rigtige.

Dette er workflowet i Getting Things Done® (GTD), som er udgangspunktet i at lære GTD og få tingene under kontrol.

Hvordan lærer jeg bedst GTD og disse 5 trin?

Det kommer an på, hvordan du lærer bedst! Hvis du er glad for at læse og sætte det op på egen hånd, så giver Getting Things Done-bogen (og forfatterens andre bøger) dig alt, du har brug for til at komme godt i gang.

Hvis du hellere vil lære GTD i et kursus (fysisk eller virtuelt), så er du kommet til det rette sted. GTDnordic repræsenterer (som de eneste) Getting Things Done-franchisen i Danmark, hvor vi leverer de internationalt roste GTD-kurser, som er udviklet i samarbejde med de bedste i verden. Læs mere om de 3 kurser her eller om vores GTD Coaching, hvis det er en bedre vej for dig.


Vi bruger cookies for at gøre din brugeroplevelse så relevant som muligt. Læs mere i Privatlivspolitik & Om cookies.