Spiser du chips dagen lang?

80% af danskerne går i dag rundt med en smartphone – en helt fantastisk opfindelse, som giver dig mulighed for at kommunikere med hele verden. Men den har desværre også dårlig indflydelse, for eksempel på din evne til at koncentrere dig. Du er langsommere til at udføre dine opgaver, kvaliteten af dit arbejde forringes og du bliver mere stresset. Løsningen er simpel: Slå meddelelserne fra.

Undgå Forstyrrelser (Apple Watch)

Du sidder og skriver en vigtig mail og pludselig summer det på bordet ved siden af dig. “Michael kommenterede dit opslag”. Du prøver at skrive videre, men din hjerne er stukket afsted i fuld fart med denne nye viden. “Hvad har Michael skrevet? Hvad er der mon sket? Kan det være vigtigt!?” – lyder det bekendt?

“Michael kommenterede dit opslag”, “Flemming just went for a run”, “Snapchat from Andreas”, “4. sæson af House of Cards er nu på Netflix”

Dette sker for de fleste af os, flere gange i timen! Din stakkels hjerne, som engang bare skulle holde udkig efter sabeltigere, skal nu konstant forholde sig til ny information. Og det er hverken godt for dig eller den.

Multitasking er som at spise chips

Du er ikke biologisk bygget til konstant at skifte fokus mellem opgaver. Multitasking kræver mere energi af dig og det er bevist, at det øger dit cortisol-niveau, et stresshormon. Din mangel på fokus kræver desuden, at du bruger mere tid på hver opgave – bare det at vide, at du har en ulæst mail, kan sænke din effektive IQ med op til 15 IQ-point! Hvorfor føles det så kortvarigt så godt?

Undgå Forstyrrelser (iPhone)

Din hjerne giver dig positiv biologisk feedback på meddelelserne i form af dopamin. Det gør den, fordi den er interesseret i nye ufarlige informationer og stimulering i form af digital-socialt samvær. Denne feedback skaber en afhængighed, som igen får dig til at tjekke telefonen oftere – mange af os, undertegnede inklusive, har endda oplevet at telefonen summer i lommen, selv når den ikke ligger der!

Slå meddelelserne fra

Løsningen er simpel, men har overraskende stor effekt – prøv selv! Du kommer til at være mere tilstede, fordi du oplever færre afbrydelser. Du kan fokusere bedre og bliver lidt hurtigere færdig med dine opgaver. Du overtager kontrollen og bestemmer, hvornår verden må forstyrre dig. Dette kræver tilvænning i starten, fordi du har “abstinenser” og tror, du går glip af noget. Vær på forkant med dette og planlæg specifikke tider, hvor du tjekker de forskellige apps – for eksempel til frokost, efter arbejde og efter aftensmaden.

Har du slået meddelelserne fra? Hvordan føltes det? Skriv gerne din oplevelse i kommentar-feltet herunder. Du kan desuden se flere lignende artikler og tips her.

 

Ingen kommentarer endnu

Skriv et svar


Vi bruger cookies for at gøre din brugeroplevelse så relevant som muligt. Læs mere her.